איך לכתוב הוכחה במתמטיקה
כתיבת הוכחות היא חלק מהותי מהעשייה המתמטית. אולם באופן אבסורדי דווקא נושא זה לא נלמד אף פעם כשלעצמו – לא בתיכון ולא באקדמיה. אבל אפשר ללמוד איך לכתוב הוכחות, וברגע שלומדים זאת בצורה מסודרת – הכל משתנה.
הבלוג שלי על מתמטיקה והוראת מתמטיקה
כתיבת הוכחות היא חלק מהותי מהעשייה המתמטית. אולם באופן אבסורדי דווקא נושא זה לא נלמד אף פעם כשלעצמו – לא בתיכון ולא באקדמיה. אבל אפשר ללמוד איך לכתוב הוכחות, וברגע שלומדים זאת בצורה מסודרת – הכל משתנה.
כתיבת הוכחות היא חלק מהותי מהעשייה המתמטית. אולם באופן אבסורדי דווקא נושא זה לא נלמד אף פעם כשלעצמו – לא בתיכון ולא באקדמיה. אבל אפשר ללמוד איך לכתוב הוכחות, וברגע שלומדים זאת בצורה מסודרת – הכל משתנה.
כולם מרגישים שמשהו “לא הולך” עם לימודי המתמטיקה במערכת החינוך. אולם הדבר נשאר תמיד רק בגדר ההרגשה והחוויה בלי היכולת להצביע על שורש הבעיות. בפוסט הזה אפרוס את הבעיות העיקריות בלימודי המתמטיקה והפתרונות להן.
על אף שסטודנטים רבים פונים ללימודי מדעי המחשב והנדסה בשל ההטבות הכלכליות הגלומות במקצועות הללו – מעטים מודעים לסכנה הגדולה בנשירה מהלימודים והמשמעויות הכלכליות הנלוות לה. כשנחשפים למספרים ברור שצריך לעשות כל שנדרש כדי למנוע נשירה מהלימודים.
בפוסט נסקור כל הנתונים שמי שמתחיל ללמוד מדעי המחשב או הנדסה צריך לדעת ומה המסקנות שצריך לגזור מהם.
אירועי השבת השחורה והמלחמה בעקבותיה גררו גיוס מילואים מאסיבי של סטודנטים וסגל אקדמי. לאור זאת – המערכת האקדמית דחתה חזור ושוב את תחילת השנה האקדמית. אולם, חלק מהמוסדות החלו את כבר הלימודים, בהם האוניברסיטה הפתוחה. האם יתר האוניברסיטאות והמכללות יתחילו את השנה האקדמית בסוף דצמבר?
הכנה טובה לקראת לימודי המחשב, הנדסה ומדעים מדוייקים נהייתה פופולארית בשנים האחרונות. ולא במקרה – להתכונן ללימודים זו לא עוד תוספת נחמדה. יש סיבות רבות וחשובות מאוד בגינן חייבים להתכונן ללימודים.
זו שאלה שתלמידים רבים מפנים להורים, למורים ולעצמם. אך לרוב לא שמים לב שאין באמת מדובר בשאלה אודות השימושיות, אלא שהיא טומנת בחובה משהו עמוק וקריטי בהרבה. רק מענה אמיתי לשאלה זו יכול לפתוח צוהר לתלמידים ללמוד באמת מתמטיקה. פוסט ראשון בסדרה החדשה “תלמידים שואלים”.
סטודנטים שניגשים בפעם הראשונה למבחן במתמטיקה באקדמיה לא יודעים כיצד לגשת אליו. אולם, התכוננות בצורה נכונה למבחן במתמטיקה באקדמיה היא קריטית לצורך הצלחה בו. התכוננות זו היא נגזרת של מצב הידע של כל תלמיד בסוף הסמסטר.
סטודנטים רבים שמתחילים את לימודי מדעי המחשב, הנדסה או מדעים מדוייקים חווים הלם בשנה א’. הלם זה פוגע ביכולת שלהם לתפקד ולהצליח בלימודים. סטודנטים רבים לא יודעים שהוא מצפה להם וכך עוצמת ההלם גדולה יותר. ידיעה מראש והתכוננות יכולות להפחית ואף למנוע אותו.
ההבדלים בין המתמטיקה תיכונית לזו האקדמית הם אדירים. ההבדלים הם לא רק טכניים, אלא מהותיים ועמוקים, ולסטודנטים חדשים יכול לקחת שבועות וחודשים להסתגל לשינוי. כדי להגיע מוכן ללימודים – כדאי לדעת מראש מה מצפה לכם.
להתחיל ללמוד מדעי המחשב, הנדסה, מדעים מדוייקים או מתמטיקה באקדמיה היא משימה לא פשוטה, וההתחלה קשה במיוחד. אחרי שלימדתי אלפי סטודנטים לאורך השנים ועזרתי להם לצלוח את הסמסטר הראשון ריכזתי עבורכם את הטיפים העיקריים לסמסטר ראשון מוצלח.
זו תלונה נפוצה מצד סטודנטים על הפער הגדול בין ההרצאות לעבודה בבית. האם הסיבה היא הסטודנט וחוסר יכולתו או שמא דווקא בגלל מבנה הלימודים באקדמיה? כל זה בפוסט השני בסדרה “סטודנטים שואלים”.
סטודנטים רבים מגיעים למצב של פיגור בחומר בקורסים המתמטיים. פעמים רבות מדובר בפערים יותר גדולים מכפי שהם מעריכים. יש לפיגור סיבות רבות ויותר חשוב – יש מה לעשות. אך הדבר מחייב לשמור על קור רוח, להתבונן למציאות בעיניים ללא רמייה עצמית ולבנות תוכנית עבודה מסודרת.
האם עם רקע של 3 יחידות במתמטיקה (ואולי אף פחות מכך) ניתן ללמוד מדעי המחשב או הנדסה? האם יש כאלה שהם פשוט מוכשרים בנושא ואחרים שלא? ניתן לערער על הרבה מאוד מהדעות הקדומות הקשורות בלימודי המתמטיקה ולפתוח צוהר לעבר לימודים אקדמיים בתחומים שדורשים מתמטיקה ברמה גבוהה.
עם אחוזי נכשלים של 50% ומעלה בקורסים המתמטיים, יותר ויותר סטודנטים לעתיד בשנים האחרונות מבינים שהכנה לקראת התואר אינה רק תוספת נחמדה, אלא שהיא הכרחית. אז למה חשוב להתכונן למתמטיקה של התואר, מהן הטעויות הנפוצות ואיך נכון להתכונן – הכל בפוסט הזה.
בימינו רבים מאוד רוצים להתקבל ללימודי מדעי המחשב או הנדסה והתחרות עזה. מתלבטים בין להשלים או לשפר בגרות ולהיבחן במבחן הפסיכומטרי לבין מכינה או אפיק מעבר? כמה מאלה שמתחילים את הלימודים מסיימים אותם? מה משקל המתמטיקה כחלק מהלימודים ומה המתכון להצלחה בהם? הכל במדריך המלא.
נראה שכבר מדובר בשאלה נצחית. אולם הניסוח של שאלה כבר מניח ומטיל את האשמה על התלמיד, כאילו הבעיה היא בו. יש לדרוש גם באחריות של המורה והמערכת ביחס לכך.
נוסחאות הכפל המקוצר – לרוב התלמידים הן נפלו כעשרת הדיברות מן השמיים. אבל למעשה הן משפטים שניתנים להוכחה. הנוסחאות הן גם מאוד שימושיות, על אף שהן מקור לטעות קריטית שתלמידים רבים עושים. מה ההוכחות להן, למה הן שימושיות, מה הטעות הנפוצה של התלמידים ואיך בלונדינים ובנימין נתניהו קשורים לנוסחאות?
אקסיומה היא מילה המודרת מרוב לימודי המתמטיקה במערכת החינוך ולעיתים קרובות גם באקדמיה. אולם למעשה מדובר במושג מפתח להבנת המהות של המתמטיקה. יותר מכך – לימוד באופן אקסיומטי מקל על עבודת הלמידה, מייצר לתלמיד אוריינטציה והוא גם פשוט מעניין יותר. זוהי המתמטיקה האמיתית.
מן הידועות הוא אחוז הנכשלים בקורסים במתמטיקה במדעי המחשב ובהנדסה. מדובר לרוב באיזור 50% כאשר זה משתנה בהתאם למוסד, לקורס ולמרצה. לרוב ה”אשמה” נופלת על הסטודנט הבודד, אך למעשה מדובר בבעיה מערכתית של היעדר הכנה מוקדמת ללימודים אקדמיים.
מה הדרך הנכונה ללמוד מתמטיקה? כאשר מרגיע הרגע שמבינים שצריכים עזרה במתמטיקה חושבים על שתי אפשרויות – חיזוק ושיפור (“השלמת פערים”) או לחילופין ללמוד מהיסודות. יכול להיות ששתי האפשרויות הללו לא טובות וצריך לחשוב על אופציה שלישית.
אחד הנושאים הבוערים והלא מדוברים הוא אחוז הנושרים מלימודי מדעי המחשב. דו”ח של מבקר המדינה חשף את אחוז הנושרים הגבוהה, וכן את היעדר הפעולה של המוסדות האקדמיים להתמודד עם התופעה. אך מבלי לחכות לפעולה של המוסדות – יש מה לעשות. ניתן וצריך להכין את הסטודנטים בצורה טובה יותר לקראת לימודי המתמטיקה בתואר.
אל תפספסו
הרשמו לניוזלטר המתמטי הכי טוב בארץ
contact at assafmanor.co.il
שינקין 92, גבעתיים
הירשמו לרשימת התפוצה לקבלת כל המאמרים והעידכונים.