למה סטודנטים למדעי המחשב והנדסה נכשלים בקורסים מתמטיים

מן הידועות הוא אחוז הנכשלים בקורסים במתמטיקה במדעי המחשב ובהנדסה. מדובר לרוב באיזור 50% כאשר זה משתנה בהתאם למוסד, לקורס ולמרצה. לרוב ה"אשמה" נופלת על הסטודנט הבודד, אך למעשה מדובר בבעיה מערכתית של היעדר הכנה מוקדמת ללימודים אקדמיים.

עודכן ב-

מדעי המחשב והנדסה קורסים במתמטיקה

תוכן עניינים

היעדר הכנה מוקדמת

הדו”ח האחרון של מבקר המדינה הראה כי 42% מהסטודנטים שמתחילים ללמוד מדעי המחשב לא מסיימים את התואר. מקרב הסטודנטים להנדסה מדובר באיזור ה-30% שלא מסיימים את התואר. הדו”ח מצביע על כך שאחת הסיבות העיקריות לנשירה היא היעדר הכנה מוקדמת ללימודים.

אני מסכים בהחלט עם הקביעה הזו בדו”ח המבקר. מהניסיון שלי במשך שנים רבות של הוראה של סטודנטים מכל מוסדות הלימוד אפשר לראות הבדל גדול בין אלו שהתכוננו כמו שצריך ללימודים, לבין אלה שלא. אך מעבר לכך – מדובר בבעיה מערכתית.

ההבדל בין הלימודים בתיכון ובאקדמיה

לא ניתן להפריז בהבדל בין המתמטיקה שנלמדת במערכת החינוך לבין זו שנלמדת באקדמיה. בלימודים במערכת עיקר הדגש הוא על פתרון בעיות. במתמטיקה ברמה אקדמית יותר מאשר עיסוק בנושא כזה או אחר מראים את הקשרים בין עצמים מתמטיים שונים ותחומים שונים, דהיינו מפשיטים את העצמים המתמטיים מתכונותיהן המיוחדות ואז רואים את המשותף בין שני דברים, שעל-פניו לא חשבנו שיש קשר ביניהם.

במתמטיקה הנלמדת באקדמיה חלק גדול מהדגש מוסט לעיון בחלקים התיאורטיים של המתמטיקה ומהסטודנט. העיון התיאורטי הוא בנייה של נושאים מתמטיים מהיסודות שלהם (לעיתים באופן אקסיומטי) ורוב העבודה אז היא בהוכחה של משפטים. מתוך כך, גם הפרקטיקה משתנה והסטודנטים נדרש גם לדעת לשחזר את ההוכחות של המשפטים שנלמדו בכיתה אולם גם כיצד להוכיח וכיצד לכתוב את ההוכחות באופן פורמלי (כפי שצריך היה להיות גם במערכת החינוך, אם המתמטיקה היתה נלמדת שם כמו שצריך).

הלימודים בתיכון לא מכינים לאקדמיה

לאור ההבדל הגדול בין לימודי המתמטיקה בתיכון ובאקדמיה ברור כי הקודמת לא מכינה את התלמידים לזמן שבו יהפכו לסטודנטים. בוודאי שהיא נותנת ניסיון מסויים במניפולציה של אותיות ובמספרים, ושחלק מהנושאים הנלמדים בתיכון הכרחיים למתמטיקה ברמה אקדמית, אולם אין נותנים את הכלים העיקריים לעבודה מתמטית אקדמית. הבעיה העיקרית היא שמכיוון שהלימודים בתיכון הינם בעיקרם טכניים התלמידים לא מקבלים אוריינטציה בעולם האקדמי ולא מסגלים לעצמם אוריינות מתמטית ואפשרות להיחשף לתחומים מתמטיים חדשים בקלות.

ההלם של שנה א’

ברור על-כן ההלם שמרבית הסטודנטים נתקפים בו בהיתקלותם בקורסים המתמטיים בשנה הראשונה ללימודיהם. המוסדות האקדמיים מצידם לא עושים מספיק על-מנת לגשר על הפער והסטודנטים נזרקים למים עם מספר קורסים רב וללא הכנה מקדמת הכרחית. הסטודנט הבודד אזי חושב שמשהו לא בסדר איתו. למעשה, זוהי בעיקר בעיה מערכתית שכן לא מערכת החינוך ולא המערכת האקדמית הכינו את הסטודנט להתמודד עם התכנים הנלמדים. לעיתים קרובות מדובר דווקא בסטודנטים שהיו טובים בלימודי המתמטיקה בתיכון וזוהי הפעם הראשונה שהם נתקלים בקושי אמיתי עם המתמטיקה, ובוודאי שדבר זה איננו קל. בנוסף, ואי-אפשר להתעלם מכך – עומס הלימודים בשנה הראשונה הוא אדיר. כמות החומר הנלמדת בקורסים המתמטיים בכל שבוע היא עצומה, ומספיק הפסד של שבוע לימודים, בין אם בהיעדרות או בקושי שנוצר, כדי ליצור כדור שלג של פער שנצבר. כדור שלג מכיוון שבמרבית הקורסים הנושאים הנלמדים נבנים אחד על גבי השני.

מה כדאי לעשות?

כדאי מאוד להתכונן לפני תחילת הלימודים. חזרה של נושאי הלימוד שנלמדו בבגרות היא נחמדה, אבל לא באמת תתן לכם את מה שתצטרכו בקורסים בשנה א’. צריך ללמוד את השפה המתמטית והלוגית החדשה שבה תשתמשו, לסגל לעצמכם אוריינטציה ואוריינות בעולם המתמטי וללמוד כיצד לכתוב הוכחות (כלומר, לוגיקה). הדברים הללו נלמדים בשבוע הראשון ללימודים, אבל הם נעשים בקיצור נמרץ ובצורה לא מספקת (איך לכתוב הוכחה, לדוגמא, לא מלמדים כלל). יש לי קורס הכנה מקיף וייחודי (אין עוד אחד כזה, באמת) שנותן את כל הידע, הכלים והיכולות כדי להצליח בקורסים המתמטיים בשנה א’. 

אם נתקלתם במאמר זה בתחילת או  הסמסטר ואתם נתקלים בקשיים בלימודים – אני מציע לחשב מסלול מחדש. הייתם זקוקים להכנה הזו שלא נעשתה ועכשיו צריך לראות איך להתמודד עם הדברים במהלך הסמסטר. כדאי לחשוב אולי לוותר על קורס אחד כך שיהיה לכם יותר זמן להשקיע בשאר הקורסים. בנוסף, ממליץ לבדוק את קורס כתיבת ההוכחות שלי. הוא ייתן לכם את הכלים שלא מלמדים אתכם בקורסים באוניברסיטה ויעזור לכם להצליח בקורסים.

אם נתקלתם בקורס הזה לקראת סוף הסמסטר ואתם מרגישים שאתם לא בעניינים – ממליץ לשקול לכוון כבר למועדי ב’. תלמידים מכוונים את הלמידה שלהם למועדי א’ ואומרים לעצמם שמקסימום הם יגשו למועד ב’. לטעמי זו גישה מאוד לא נכונה, שכן מלחץ הזמן הם לא יכולים ללמוד כמו שצריך למועדי א’ וכאשר מועדי א’ הסתיימו מגיעים מיד מועדי ב’ וגם להם אין מספיק זמן ללמוד כמו שצריך. יוצא שכל הזמן עוסקים בכיבוי שרפות ולא מקדישים את הזמן ללמידה נכונה.

בכל אופן – לא משנה באיזה מצב את או אתה: יש מה לעשות! אפשר גם לקבוע פגישה איתי ונבנה לך תוכנית אישית.

אהבתם? שתפו

החדשות המתמטיות החמות ביותר

כתיבת תגובה
0 0 דירוגים
אהבת את המאמר?
הרשם
עידכון ש-
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

רוצים להיות כוכבי מתמטיקה?

אסטרונאוט

הירשמו לרשימת התפוצה לקבלת כל המאמרים והעידכונים.