מבקר המדינה: 42% נושרים מלימודי מדעי המחשב

אחד הנושאים הבוערים והלא מדוברים הוא אחוז הנושרים מלימודי מדעי המחשב. דו"ח של מבקר המדינה חשף את אחוז הנושרים הגבוהה, וכן את היעדר הפעולה של המוסדות האקדמיים להתמודד עם התופעה. אך מבלי לחכות לפעולה של המוסדות - יש מה לעשות. ניתן וצריך להכין את הסטודנטים בצורה טובה יותר לקראת לימודי המתמטיקה בתואר.

עודכן ב-

קוד

תוכן עניינים

מוסדות הלימוד נכשלים ביחס לנשירה

הדו”ח האחרון של מבקר המדינה חשף את מה שבכירי מערכת ההשכלה הגבוהה יודעים במשך שנים ומה שסטודנטים למדעי המחשב מכירים על בשרם בלימודים – 42% מכלל הסטודנטים בארץ  המתחילים בלימודי מדעי המחשב לא מסיימים את התואר. זהו נתון לא ייאמן. דו”ח המבקר בו נחשף נתון זה עוסק בפעולות של המדינה להתמודדות עם המחסור בעובדים בענף ההייטק (בשנת 2019 היו 19,000 משרות לא מאויישות). אמנם, כמות הסטודנטים במקצועות ההיטק עלתה ב-40% החל מ-2017, אולם לא חל שינוי באחוז הנושרים.

כמות כזו של נושרים מצביעה על כשלים רבים:

  1. כשלים בהכנה של מערכת החינוך להכנה ללימודים אקדמיים הכוללים מתמטיקה ברמה גבוהה.
  2. כשלים בהוראה של המוסדות האקדמיים שמייצרים כמות גדולה כזו של נושרים.
  3. כשלים בהתמודדות של המוסדות לשינוי המצב (דו”ח המבקר מצביע על כך שהמוסדות לא פעלו כלל בנושא).

הסיבות לנשירה

הביקורת המובעת בדו”ח המבקר קובעת כי מוסדות הלימוד לא קבעו שום יעד להורדת הנשירה וכן לא ערכו שום מחקר לבדיקת הסיבות לנשירה. עם זאת, המבקר כן מציין שדו”ח ההייטק של המועצה להשכלה גבוהה קובע כי “…פערי ידע מוקדם הם אחת הסיבות לנשירה מלימודים בתחום ההייטק”. אני מסכים לחלוטין עם כך ואף אוסיף שזוהי הסיבה העיקרית לנשירה. לא למותר לציין שמדובר בעיקר בפערי ידע בתחום המתמטיקה.

מהניסיון שלי לאורך שנים רבות, וכן מהיכרות עם הנתונים של אחוזי הנכשלים בקורסים המתמטיים (הנעים בין 20% ל-50% – תלוי במוסד, בקורס ובמרצה) – אלו הקורסים במתמטיקה שמהווים את המכשול עבור רוב הסטודנטים ואלו הם הגורמים העיקריים לנשירה. המוסדות לא מתחילים אפילו להתמוד עם הסוגייה, ולרוב אין זה מעניינם – אחוז נכשלים גבוהה מצביע בהיגיון המעותת השולט קיום כאילו מדובר במוסד “חזק” ו”איכותי”. ככל שמלמדים גרוע יותר כך המוסד כביכול איכותי יותר והתלמיד חזק יותר. זוהי תפיסה הפוכה לחלוטין למה הוראה אמורה להיות, וכן מנוגד לחלוטין לסיבה שרוב הסטודנטים נרשמו ללימודים.

סטודנטים למדעי המחשב, ויש עשרות אלפים כאלה,  מכירים את הקשיים בלימודים מגוף ראשון, ואינם צריכים מחקר בנושא שיאמר להם על הבעייתיות בלימודים. אולם, כאשר כל אחד חווה את קשייו שלו – הוא יכול להאשים את עצמו, ולמעשה זהו גם מה שהמערכת משדרת – מדובר בתואר קשה, ורק החזקים שורדים. אך עמדה זו של המערכת – מעבר לכך שאין מדובר בטובת המדינה וטובת הכלל, שכן המשק במחסור אדיר של כוח אדם בתחום, זוהי מעילה בפונקציה של המוסדות  – הוראה. מטרתו של המורה ללמד וההצלחה שלו היא בהצלחת תלמידיו. כמובן שמוסדות ומרצים רבים לא רואים זאת כך, אך כישלון של התלמיד הוא גם הכישלון של המורה והמרצה. מעבר לכך – מדובר בבעיה המתחילה עוד קודם לכן עם הוראת המתמטיקה במערכת החינוך. ניתן להיווכח מהנתונים במהרה שבגרות 5 יחידות במתמטיקה כלל לא מכינה את בוגריה להתמודד ולהצליח עם מתמטיקה ברמה אקדמית.

איך סטודנטים מנסים להתמודד עם הסיטואציה?

סטודנטים רבים פונים לעזרה באופן פרטי במהלך הלימודים – שיעורים פרטיים, מרתונים וכו’. דבר זה טומן בעיות רבות ובפעמים רבות פעולות אלו לא עוזרות. מדוע? כמות השיעורים הפרטיים הנלקחת היא קטנה מדי ביחס למה שנדרש. כמות ה”חומר” הנלמד בשבוע לימודים הוא אדיר ושיעור פרטי אחד או שניים בשבוע הוא לא מספיק. בנוסף, פעמים רבות אלו המעבירים את השיעורים הפרטיים אינם מקצועיים מספיק למשימה, ויותר מכך – הם אינם מציעים משהו אחר מהאופן בו הנושאים נלמדים בקורס. המרתונים למיניהם מתאימים לסטודנטים ששולטים ברמה גבוהה בנושאי הלימוד וזקוקים לחידוד ולתרגול נוספים; הם אינם פונים לאלו המתקשים באמת בחומר.

אבל יותר מכל הבעיה היא שמדובר כבר בפעולות בלחץ על הדרך. ישנה הכנה מוקדמת הנדרשת ללימודים.

מה כדאי לעשות

אינני מפרט כאן מהן הפעולות המערכתיות שצריך לשנות על-מנת להוריד את אחוזי הנשירה. אני מציין מהן הפעולות שהסטודנט הבודד יכול לעשות להתמודד עם המצב הקיים מבלי לשנות את כל העולם.

למי שטרם התחיל ללמוד

ראשית אציין שאתה במצב טוב. זהו בדיוק הזמן לקחת את איתותיך בידך, את גורלך בידך ולהתכונן ללימודים לפני תחילת הלימודים. שוב – להתכונן, להתכונן ולהתכונן. צריך להבין שהמצב בעייתי. הפתרון לא יימצא מהמוסד עצמו ופעמים רבות יש לוותר על הציפייה שהלמידה תתרחש בו.

אני ממש לא ממליץ לחכות עד להתנגשות בקיר במהלך הסמסטר הראשון או השני. הכנה נדרשת היא חובה. יש מוסדות המציעים קורסי הכנה לקראת התואר. לטעמי אלו קורסים בעייתיים שכן לרוב מה שמופיע בהם זוהי חזרה על שנלמד ב-5 יחידות במתמטיקה. זוהי לא באמת הכנה ללימודי מתמטיקה ברמה אקדמית, שכן לצערי לימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות לא מכינים ללימודי מתמטיקה ברמה אקדמית. אני מציע קורס הכנה לשנה א’ במדעי המחשב והנדסה. אני מאמין שהוא מטפל בכשלים באופן ההכנה של מערכת החינוך לאקדמיה ומה שיאפשר לצלוח את הקורסים המתמטיים.

למי שכבר התחיל את הלימודים

עבור סטודנטים שכבר התחילו את הלימודים ונתקלים בבעיה במהלך הסמסטר  – היה עדיף שהיו מתחילים להתכונן לפני תחילת הלימודים, אבל זה לא יעזור עכשיו. מה כן כדאי לעשות?

קודם כל מה לא לעשות. לא לקחת שיעור פרטי פעם בשבוע בציפייה שזה מה שיושיע. הטעות של רוב הסטודנטים היא שהם לא מבינים את גודל המשימה ואת כמות השיעורים הנדרשת. שיעור פרטי אחד או שניים בשבוע לא ישנו כמעט דבר. נדרשת השקעה רצינית במשך כמה חודשים בנושא. זה יכול לעלות כמה עשרות אלפים, אך כאשר עושים את החישוב הרציונלי ההבדל בין להיות עם תואר במדעי המחשב ולעבוד בהייטק לבין להיות חלק מאותם 42% ולא לעבוד בהייטק מגיע מהר מאוד להבדל של כמה מיליוני שקלים (עשו את החישוב: נאמר הבדל של 10,000 ש”ח בחודש כפול 12 חודשים בשנה כפול 40 שנות עבודה). מדובר בהשקעה קטנה מאוד ביחס לתשואה (ראו מאמרי החשיבות הכלכלית בהשקעה בלימודי מתמטיקה).

לעיתים תלמידים נמצאים בסחרור, הם כבר בפיגור רציני בכמה קורסים ומנסים לתפוס הכל בבחינת תפסת מרובה לא תפסת. אני חושב שכדאי לעצור את הסחרור, אולי להפסיד קצת, אבל להצליח בטווח הארוך. לדוגמא, לוותר על קורס אחד, או שניים. או לחילופין – לעשות הפסקה מהקורסים, להתחיל הכנה מסודרת לקראת הלימודים ולחזור על הקורסים מחדש בסמסטר הבא. לעשות הפסקה נשמע קיצוני, תלמידים אומרים – ננסה, נסתדר, נקח שיעור פרטי, נשקיע יותר וכו’ וכו’. אולי זה יצליח, אני לא פוסל. אבל לרבים מאוד זה לא עובד – למרות כל המאמצים. לכן, לשיטתי, לבזבז זמן וכסף על נסיונות עקרים, להגיע למבחנים ולא להצליח בשם הניסיון – זה לאו דווקא חכם או רציונלי. יותר מכך – לאחר כל ההשקעה והניסיונות הללו – זה מביא למפח נפש, ועל-כן תלמידים נושרים ופורשים. אני לא אומר שזה נכון בכל סיטואציה, אבל בהחלט צריך לקחת את זה בחשבון בתור אופציה – הפוגה לצורך התחמשות.

בכל אופן, עבור אלה שהם בתחילת או אמצע הסמסטר אני מציע את הקורס לכתיבת הוכחות שהוא אמור לתת את ההכנה הנדרשת, את מה שחסר על-מנת להצליח בקורסים המתמטיים האקדמיים. הוא קורס אינטניסיבי שמיועד למי שנמצא במהלך הסמסטר ואמור להיות כמו קורס ההכנה לתואר רק באופן אינטנסיבי יותר.

לטעמי, הבעיה בלימודי המתמטיקה באקדמיה אינם נעוצים בכך שהם מתקיימים בקבוצה כי אם באופן שבו מלמדים את הנושאים, וכן שאין הכנה מוקדמת. לכן, אין זה שהפיתרון הוא דווקא ללמוד באופן פרטני כי אם העניין הוא איך ומה לומדים.

לסיכום – יש מה לעשות

כדאי להכיר את הנתונים בדבר אחוז הנושרים ואת הקשיים השונים. בוודאי שישנם גם קשיים נוספים, אך כאן סקרתי רק את העניין המתמטי, שלטעמי הוא העיקרי. לאור זאת, מי שההצלחה בלימודים חשובה לו כדאי לו להכין את עצמו ללימודים מבעוד מועד, ומי שלא חשב על כך מראש וכבר נמצא במהלך הלימודים לעשות חושבים באופן רציני כיצד לצלוח את הדברים. אפשר גם להתייעץ איתי.

אהבתם? שתפו

החדשות המתמטיות החמות ביותר

כתיבת תגובה
0 0 דירוגים
אהבת את המאמר?
הרשם
עידכון ש-
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

רוצים להיות כוכבי מתמטיקה?

אסטרונאוט

הירשמו לרשימת התפוצה לקבלת כל המאמרים והעידכונים.