לימודי מתמטיקה
לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון

שיעורים פרטיים

שיעורים קבוצתיים

קורסים

תוכנית הלימודים אצלי

“סליחה, אתה מדבר מתמטיקה?”

את תוכנית הלימודים ודרך הלימוד מתמטיקה מדוברת פיתחתי לאורך שנים רבות של הוראה ומחקר. עיקרה ללמוד את המתמטיקה כשפה. 

במסלולי הלימוד השונים ראשית לומדים מבוא למתמטיקה מדוברת. לומדים את עיקרי השפה המתמטית – התחביר, כיצד לקרוא ולכתוב, כיצד לנתח חלקי משפט ועוד. לאחר התחלה זו מתחילים ללמוד אלגברה וגיאומטריה באופן אקסיומטי. במהלך הלימודים ישולבו גם לימודי לוגיקה, שכן הלוגיקה היא מהות הפעולה המתמטית. 

למתמטיקה מדוברת ספרי לימוד וחומרי לימוד ייחודיים שיסופקו על-ידי. בנוסף, ינתנו דפי עבודה של מתמטיקה מדוברת לעבודה בין השיעורים.

הלימודים אצלי מתקיימים בחברותא. כל תלמיד חדש מצטרף לחברותא שלו. הלימודים בחברותא מאפשרים לתלמיד ללמוד משאלותיהם של החברים. הדבר מוסיף גם מימד חברתי ללימוד שקושר בין התלמידים לבין עצמם ובין הידע המתמטי. 

המחשבה אודות הצורך בשיעורים פרטיים אחד-על-אחד נובעים מתיוג התלמיד כבעיה ביחס לנושאי הלימוד, כמתקשה וכו’, או לחילופין שהבעיה בלימוד היא בכמות, בתלמידים הרבים, ועל-כן הפתרון כביכול הוא באחד-על-אחד. לשיטתי, הסברים אלו אינם נוגעים במהות העניין והוא אופן הלימוד. זהו אופן הלימוד במערכת החינוך שמקשה על התלמידים, והפתרון הוא בלימוד באופן אחר. זה מה שאני מציע.

לימודים בחברותא

מתמטיקה מדוברת ומערכת החינוך

מתמטיקה מדוברת נבחרה על-ידי אגף המחקר והפיתוח של משרד החינוך להפעלת פרויקט לימוד מתמטיקה במערכת החינוך, אך זו נדחתה לעת עתה בשל תקופת הקורונה והיעדר תקציב מדינה. המטרה היא לשנות את אופן לימוד המתמטיקה במערכת החינוך.

התלמידים שלומדים במסלולי הלימוד של מתמטיקה מדוברת לומדים בצורה המיטבית ביותר, זו שתתרום ביותר לידע ולהצלחה שלהם לטווח הארוך. הכוונה בטווח הארוך איננה רק ביחס לבחינת הבגרות, כי אם גם ביחס ללימודים האקדמיים. כיום, הרוב המוחלט של בוגרי מערכת החינוך (גם בוגרי 5 יחידות) אינם מוכנים ללימודים אקדמיים הכוללים לימודי מתמטיקה (הנדסה, מדעים, מדעי-המחשב ועוד). בין 20% ל-50% נכשלים בקורסים בשנה א’ ורבים נושרים מן הלימודים.

מתמטיקה מדוברת אינה מיועדת למי שעניינו רק המבחן הקרוב בכיתה ז’ (או כל כיתה אחרת), אלא מעוניין שהתלמיד ידע מתמטיקה בצורה הטובה ביותר לו ולעתידו. מתמטיקה מדוברת מתאימה עבור מי שלא מרוצה מלימודי המתמטיקה במערכת החינוך ורוצה מסגרת שתהווה את הציר המרכזי של לימוד המתמטיקה עבור התלמיד.

 

שאלות ותשובות

כן, אולם מבלי בלאגן והבלבול המתלווה אליהם, ע”י שימוש במסגרת מושגית שנותנת לתלמידים אוריינות מתמטית ואפשרות להתמצאות בעולם המתמטי.

כן. אם ישנו איזשהו חשש ניתן לקבוע שיעור ראשון מקדים אחד-על-אחד.

לא. המתמטיקה היא אחת. אם יהיה שוני בלימוד בין מתמטיקה מדוברת לבין הלימודים בבית הספר, אזי התלמיד ידע את ההבדל ומדוע מה שנלמד בבית הספר הוא טעות.

התלמידים מקבלים שיעורי בית בין שיעור לשיעור ועל-כן בוודאי שעוברים עליהם. במסגרת השיעורים לא עוברים על שיעורי בית שניתנו במקומות אחרים. זוהי אינה מסגרת כמו של מרכזי הלמידה למיניהם שהינם בעיקרם מקום לתרגול ועשיית שיעורי בית שניתנו במערכת החינוך. מתמטיקה מדוברת הינה מסגרת לימודית.

זה כל תלמיד או הורה צריכים להחליט בעצמם. עדיפות היא ביחס לרצון. אם הרצון הוא לדעת מתמטיקה בצורה מיטיבית, ולהצליח בלימודי המתמטיקה לאורך זמן, אזי אני בטוח שמתמטיקה מדוברת היא הדרך ללכת. אם הרצון הוא בכיבוי שרפות – כדאי לפנות למורה פרטי סטנדרטי (אפשר גם לפנות אלי ואולי יהיה לי למי להפנות). מעבר לכך – כדאי לשאול האם כיבוי השרפות הזה יעזור. לרוב, אנחנו רואים שהוא לא עוזר, שכן אין שוני מהותי באופן הלימוד מבית הספר.

אולי, קרוב לוודאי שלא. מתמטיקה הוא מקצוע שלומדים לאורך זמן. את התוצאות צריך לראות לאחר זמן לימוד משמעותי.

כן, הלימודים מתאימים לכל מי שרוצה ללמוד מתמטיקה בצורה רצינית ונכונה. מתמטיקה מדוברת דווקא כדאית למי שמתחבר בקלות למתמטיקה, שכן הוא יוכל להיחשף למבני העומק של המתמטיקה.

כן, הלימודים בנויים באופן מדורג כך שכל דבר נבנה אחד על גבי השני. כן יש לי ציפייה שהתלמידים יודעים את פעולות החשבון הבסיסיות הנלמדות ביסודי. אם יש לכם התלבטות – אתם מוזמנים ליצור עימי קשר.

אולי, רוב הסיכויים שלא. למתמטיקה מדוברת סדר לימוד ברור ומובנה, נדבך על נדבך. הוא בא לתקן את אי-ההגיון בלימודי המתמטיקה במערכת התיכון שהוא-הוא הגורם לקושי. בטווח הארוך כל נושאי הלימוד נלמדים גם במסגרת מתמטיקה מדוברת. אינני מתחייב לתאימות זמנית. מתמטיקה מדוברת מיועדת למי שמעוניין במסגרת לימודים שהיא תהווה את ציר הלימודים העיקרי במתמטיקה, ולא ככלי-עזר.

לא. אינני מאמין בחלוקה לרמות. מבחינתי המתמטיקה היא אחת, ולכן אין משמעות לחלוקות. הטיפשות של המערכת הבירוקרטית החינוכית נעוצה בכך שהיא מכלה את זמנה בחקירה, בדיקה ואבחון של התלמידים ו”סוגיהם” במקום להתמקד בלמידה עצמה. הסיווג הינו התשובה של המערכת לחוסר ההבנה של התלמיד. במקום לקחת את התפקיד של להוות את סיבת הידע עבור התלמיד, לגרום לו ללמוד, או לחילופין לחקור במה יש לשפר בהוראה על-מנת שזו תהיה ברורה או מובנת יותר המערכת החינוכית נשאבת כמוצא פשוט לשטויות הללו. או אז יש תלמיד של 3, תלמיד של 4 או תלמיד של 5, משל היו התלמידים סוגי אבנים או חלקי חומר אותם יש לסווג.

כן ולא. לרוב התלמידים יהיו באותה שכבת גיל, או אולי בשכבות סמכוות (ז’ וח’). כמו כשהולכים ללמוד קארטה או לחילופין בלט אין הדבר תלוי אם הנער או הנערה הם בני 14 או 15, אלא האם הם מתחילים או לאו – כך גם ביחס ללימודי מתמטיקה מדוברת. כל מי שמתחיל ללמוד אצלי לראשונה הוא ב”רמת” מתחיל לא משנה מה גילו. ההבדל היחיד הוא לפי האינטנסיביות של קבוצת הלימוד – האם מדובר ב-6 שעות שבועיות או 2. מי שלומד בכיתה ז’ יכול ללמוד 2 שעות שבועיות. מי שמתחיל ללמוד אצלי בכיתה י’ כדאי שיבחר במסלול המורחב של 6 שעות שבועיות.

כן ולא. כן, במובן הזה שכל תלמיד שלומד במערכת החינוך הוא בעל פערים בידע שלו בשל האופן שבו לומדים מתמטיקה במערכת החינוך. על-כן, מתמטיקה מדוברת משלימה זאת.

אולם, לא, במובן שאין מתמטיקה מדוברת מסגרת שמהווה שיעורי-עזר ביחס לנלמד בבית הספר כפי שמהווים מרכזי ה”למידה” למיניהם והמורים הפרטיים הסטנדרטיים. אלה הן לרוב מסגרות של תרגול ושיפצורים ביחס למצב הקיים. מתמטיקה מדוברת היא מסגרת לימודים, ובה תוכנית לימודים סדורה. היא מיועדת למי שלא מרוצה מלימודי המתמטיקה במערכת החינוך ורוצה ללמוד מתמטיקה באופן אחר כך שמקום זה מהווה את ציר הלימודים העיקרי עבור התלמיד.

אסף מנור

אסף מנור

בדר"כ עונה תוך 2 דקות

אסף מנור

הי! 👋

בכל שאלה – אפשר לכתוב לי.

רוצים להיות כוכבי מתמטיקה?

אסטרונאוט

הירשמו לרשימת התפוצה לקבלת כל המאמרים והעידכונים.